W opublikowanym w październiku policy brief, zespół naukowców z Centrum Modelowania Meteorologicznego Instytutu Meteorologii i…
W środę, 16 grudnia 2015 r., miało miejsce spotkanie ministrów środowiska państw członkowskich Unii Europejskiej. Ministrowie dyskutowali o dyrektywie NEC, czyli o krajowych pułapach emisji dla substancji zanieczyszczających powietrze. Nowe zapisy mają zrewidować i zaktualizować istniejące regulacje dotyczące emisji poszczególnych zanieczyszczeń atmosferycznych.
Dyrektywa NEC (ang. „National Emission Ceilings”- Dyrektywa o Krajowych Pułapach Emisji) jest częścią tzw. Pakietu „Czyste Powietrze” – czyli strategii działań, która do 2030 r. ma istotnie zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w całej Unii Europejskiej. O tym, dlaczego jest tak ważna dla Polski można przeczytać pod linkiem: http://bit.ly/1Z2q4bp
Poniżej prezentujemy treść listu sygnowanego przez 17 znaczących organizacji zajmujących się zdrowiem publicznym, w tym przez Health and Environment Alliance. List został skierowany do Ministerstw Środowiska oraz Ministerstw Zdrowia krajów członkowskich, przed spotkaniem w sprawie NEC.
Szanowni Państwo,
W imieniu 17 organizacji pro-zdrowotnych, reprezentujących tysiące specjalistów medycznych, a także zatroskanych obywateli Europy, w związku z mającym się odbyć 16 grudnia spotkaniem w sprawie dyrektywy NEC, apelujemy o poparcie ambitnych zapisów ratujących zdrowie i życie dziesiątek tysięcy Europejczyków każdego roku. Nawołujemy do następujących działań:
- Utrzymania limitów dotyczących metanu i rtęci, ze względu na szereg dowodów naukowych potwierdzających ich wpływ na pogarszanie się jakości powietrza i oddziaływania na zdrowie;
- Uwzględnienia prawnie wiążących, wspieranych przez Parlament Europejski, limitów dla wszystkich zanieczyszczeń, do spełnienia przez państwa członkowskie do 2025, a także o nadanie priorytetu szybkim działaniom tak by znacznie zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza;
- Wsparcia bardziej ambitnych zobowiązań redukcji emisji, schodzących poniżej 52% redukcji w kategorii wypływu na zdrowie, do roku 2030, tak jak to zaproponowała Komisja Europejska. Jest to szczególnie istotne w przypadku amoniaku, którego zmniejszona emisja pozwoli zredukować poziom pyłu zawieszonego, jednocześnie przyczyniając się do poprawy zdrowia ludzkiego;
- Odrzucenia zbędnej elastyczności, która może w rzeczywistości rozmyć ambitne zapisy dyrektywy, takiej jak dostosowywanie się do wskaźników emisyjnych czy trzyletni okres rozliczeniowy w przypadku suchego lata lub mroźnej zimy.
Zgodnie z danymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), narażenie na zanieczyszczenia powietrza, wliczając w to drobny pył zawieszony, należy do głównych czynników ryzyka powodujących rozwój chorób nie-zakaźnych wśród dorosłych, m.in.: udarów, niedokrwiennej choroby serca, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP), astmy oraz raka. WHO podkreśla również, że zdrowy rozwój dzieci jest zagrożony przez zanieczyszczenia powietrza. [1] Stanowią one poważne zagrożenie zdrowotne nie tylko dla obecnych, ale również dla przyszłych pokoleń. [2]
Pojawiają się nowe badania, które wskazują na rolę otaczających nas zanieczyszczeń powietrza w procesie rozwoju innych przewlekłych chorób, takich jak cukrzyca, choroby wątroby, zaburzenia psychiczne, otyłość [3] czy dziecięca białaczka [4]. Zanieczyszczenie powietrza ma inny wpływ na kobiety, a inny na mężczyzn. Choroby układu krążenia związane z pyłem zawieszonym mają większe prawdopodobieństwo rozwinięcia się u kobiet chorujących już na cukrzycę. [5].
Zagadnienie zdrowia publicznego w kontekście ochrony zdrowia obywateli Unii Europejskiej oraz zredukowania obciążeń wiążących się z chorobami przewlekłymi (w tym z kosztami ponoszonymi na opieką zdrowotną) są kluczową kwestią do rozważenia w nadchodzącej debacie nad dyrektywą NEC. Europejska Agencja Środowiska w swoim niedawnym raporcie oszacowała, że długotrwałe narażenie na pył zawieszony PM2,5 spowodowało w 2012 roku 403 tysiące przedwczesnych śmierci na terenie Europy. [6] Dodatkowo, powiązane zewnętrzne koszty zdrowotne są olbrzymie i określane na kwotę 940 miliardów euro za sam rok 2010. [7] Dyrektywa, o której będą Państwo dyskutować odegra znaczącą rolę na drodze do osiągnięcia jakości powietrza rekomendowanej przez WHO.
Apelujemy o nieosłabianie zapisów dyrektywy w celu ochrony partykularnych interesów, ale o wzmocnienie propozycji Komisji. W kontekście zapisów dyrektywy dotyczących sektora rolniczego, NEC może mieć wpływ głównie na duże fermy przemysłowe, ponieważ dyrektywa pozostawia krajom członkowskim możliwość zdecydowania, które z ferm będą podlegały ograniczeniom, w związku z czym małe fermy nie muszą podlegać limitom. Proponowane są również okresy przejściowe oraz mechanizmy wsparcia.
Zanieczyszczenia powietrza nie znają granic, Unia Europejska musi – i ma ku temu możliwości – działać na rzecz ochrony zdrowia swoich mieszkańców, przeciwko przedwczesnym zgonom i dla utrzymania stabilnego systemu opieki zdrowotnej. Mamy nadzieję, że możemy liczyć na Państwa poparcie i silne polityczne przywództwo na rzecz niezwykle istotnego tematu jakim jest zdrowie publiczne.
Z poważaniem,
Lista 17 organizacji sygnujących list
Wersja angielska listu: http://www.epha.org/6460