Skip to content

Transport drogowy jest istotnym czynnikiem generującym emisję zanieczyszczenia powietrza na całym świecie, a także jest przyczyną 1,3 miliona zgonów rocznie w wyniku obrażeń odniesionych w wypadkach drogowych. Tylko w Polsce ruch samochodowy jest emitentem aż do 35% tlenków azotu (NOx). Oddychanie powietrzem o  podwyższonych stężeniach NO2 może przyczyniać się do rozwoju wielu chorób, m.in. układu oddechowego i krążenia, a także wpływać na wzrost umieralności. Według przeglądu naukowego opublikowanego w The Lancet, strefy ograniczające transport samochodowy – takie jak Strefy Czystego Transportu (SCT) – przynoszą pozytywne skutki zdrowotne związane z redukcją zanieczyszczenia powietrza. 

Pięć z sześciu badań dotyczących powiązania SCT z występowaniem chorób układu krążenia wykazało zmniejszenie liczby przypadków niektórych z nich. Badania te przeprowadzono między innymi w Niemczech, Japonii (Tokio) i Wielkiej Brytanii (Londynie). W jednym z niemieckich badań stwierdzono 4,6% redukcję przypadków nadciśnienia tętniczego wśród osób mieszkających w Strefie Czystego Transportu. W Tokio badania wykazały 11% redukcję śmiertelności z powodu chorób układu krążenia, w tym chorób niedokrwiennych serca i chorób naczyń mózgowych. W jednym z badań odnotowano również zmniejszenie liczby hospitalizacji z powodu chorób serca u osób powyżej 65. roku życia. Część badań wykazała także pozytywny efekt na układ oddechowy, taki jak zmniejszenie śmiertelności ze względu na choroby układu oddechowego czy zmniejszenie śmiertelności w wyniku raka płuc. Wyniki były jednak mniej spójne niż w przypadku układu krążenia.  

Przegląd skupił się również na wprowadzaniu opłat za wjazd do centrum miast (ang. Congestion Charging Zones), które znacznie przyczyniły się do redukcji wypadków drogowych i obrażeń z nimi związanych, jak również do zmniejszenia liczby negatywnych skutków zdrowotnych dla układu oddechowego mieszkanek i mieszkańców badanych miast. Badanie przeprowadzone w Sztokholmie, analizujące dane z lat 2004-2010, wykazało 50% redukcję liczby nagłych wizyt lekarskich z powodu astmy u dzieci poniżej 5. roku życia po wprowadzeniu opłat za wjazd do centrum. Badanie to również odnotowało znaczące zmniejszenie średnich miesięcznych stężeń PM10 i NO2, czyli poprawę jakości powietrza w tych strefach. 

Przegląd badań wyraźnie udowadnia poprawę zdrowia mieszkańców i mieszkanek miast, w których obowiązują strefy ograniczające ruch samochodowy. Potrzebujemy stanowczych działań na poziomie samorządów w Polsce, by ograniczyć emisje transportowe i tym samym poprawić zdrowie Polek i Polaków. Strefy Czystego Transportu, promocja zdrowej mobilności poprzez poprawę sieci komunikacji publicznej, rozwój infrastruktury rowerowej i przestrzeni przyjaznych pieszym to konieczne kroki dla zdrowych, przyjaznych mieszkańcom miast. 

Pełna treść raportu The Lancet jest dostępna tutaj.