Skip to content

Zachęcamy do obejrzenia webinariów będących częścią kampanii HEAL Polska #DobryRuch

Minęły pierwsze miesiące kampanii HEAL #DobryRuch na rzecz zdrowia i zrównoważonego transportu, a za nami trzy webinary, które można obejrzeć na naszym kanale na YouTube. Pozwalają one usystematyzować wiedzę na temat zagrożeń zdrowotnych wynikających z transportu drogowego, ale też poznać dostępne rozwiązania.

Pierwszy webinar Zanieczyszczenia powietrza z transportu i ich wpływ na zdrowie publiczne był okazją do zapoznania się z systemem monitoringu zanieczyszczeń powietrza European City Air Quality Viewer, o którym opowiadał Levente Molnar z Europejskiej Agencji Środowiska. Następnie Bartosz Piłat z Polskiego Alarmu Smogowego zwrócił uwagę, że przyczyny problemu z jakością powietrza w Polsce leżą w dopuszczaniu do ruchu pojazdów wysokoemisyjnych. 

Z kolei prof. Artur Badyda z Politechniki Warszawskiej przedstawił aktualny stan badań dot. związku zanieczyszczeń powietrza z transportu ze zdrowiem i życiem ludzi:

Długoterminowe narażenie na dwutlenek azotu, czyli zanieczyszczenie charakterystyczne dla transportu, przekłada się na wzrost ryzyka umieralności. Każde 10 µg tlenku azotu na metr sześcienny średnio zwiększa ryzyko przedwczesnego zgonu o 4% – tłumaczył prof. Badyda. 

Część główną webinaru zamknęła prezentacja Anne Stauffer, wicedyrektorki HEAL, która opowiedziała o zaangażowaniu sektora zdrowia w Europie na rzecz poprawy jakości powietrza w miastach i promocji aktywnej mobilności. 

 

Podczas drugiego webinaru Jak aktywna mobilność i tzw. zielone miasta wspierają zdrowie psychiczne? specjaliści dr hab. Michał Brzeziński z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Marleen Kestens z The European Heart Network, dr Isobel Braithwaite z University College London oraz dr hab. Michał Jaśkiewicz z Uniwersytetu Gdańskiego opowiadali o związku transportu drogowego z chorobami cywilizacyjnymi jak: otyłość, choroby serca i naczyń krwionośnych oraz zaburzenia psychiczne, ale też przedstawili szereg rozwiązań urbanistycznych, które przynoszą liczne korzyści dla zdrowia publicznego: 

Co można zrobić? Promować czyste powietrze, przekonywać, że to, jak organizujemy nasze miasta jest jednym z najważniejszych czynników [w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych i emisji zanieczyszczeń]. Projektując miasta, w większości krajów nie patrzmy, jak wpływają one na zdrowie ogólnie, nie wspominając o chorobach sercowo-naczyniowych. Miasta […] powinny spełniać zapisy prawa europejskiego i podejmować działania, żeby osiągnąć cele środowiskowe, Unia Europejska powinna przyjąć wskazówki WHO w zakresie jakości powietrza, a państwa [członkowskie] powinny spełniać warunki zapisane w prawie – mówiła Marleen Kestens z The European Heart Network. 

 

Ostatnie, trzecie spotkanie Aktywna mobilność w miastach – rozwiązania i dobre praktyki miało na celu przedstawić jak najwięcej dobrych praktyk w zakresie aktywnej mobilności, o których opowiedzieli Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego oraz dr Tadeusz Jędrzejczyk z Departamentu Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Na koniec rzeczniczka urzędu hiszpańskiego miasta Pontevedry zaprezentowała, jakich działań potrzebowano w jej mieście, aby uczynić z niego “miasto rządzone przez ludzi, a nie przez samochody”, czyli miasto kompaktowe, tzw. “15-minutowe”, w którym ruch pieszy, inkluzywność i bezpieczeństwo są absolutnym priorytetem. Sukcesem miasta jest ograniczenie od 1999 roku ruchu samochodowego w centrum o 97%. 

Wszechstronne spojrzenie na kwestie transportu i zdrowia pomagają zrozumieć tę tematykę i dostrzec związek ruchu drogowego z naszym zdrowiem. Natomiast liczne pomysły rozwiązań, które pojawiały się na spotkaniach, pozwalają wyobrazić sobie w jakiej przestrzeni chcielibyśmy mieszkać, pracować i spędzać czas i starać się realizować ten cel.